sobota, 26 września 2015

Wiesz jak jesz.10 zdrowych zasad odżywiania .


To co zjadasz wpływa na to jak się czujesz.
Twój  sposób  konsumpcji  odbija się  na twoim trawieniu.
To co myślisz o jedzeniu kształtuje  Twój obraz postrzegania  ciała.
Twoje eksperymentowanie kulinarne wpływa na poziom cieszenia się  życiem.

Ile procent czasu zajmuje ci przygotowywanie, konsumowanie posiłków?
Niewiele?
Dolicz do tego czas spędzony  na myśleniu  o jedzeniu i oglądaniu przepisów.
Procent czasu spędzonego w temacie jedzenia  jest naprawdę  ogromny.

Skoro na przełomie  życia,  całe lata spędzasz  w tym temacie  to spędź  je miło i pożytecznie  dla siebie.

Mam dla ciebie  10 złotych rad w podejściu do jedzenia.
Z sercem do talerza

1 .mów  dobrze o tym co zjadasz

Nie zaczynaj zdania od " co za łykowata fasolka albo ziemniak bez smaku"
Wszystko  co masz na talerzu jest takie  jakie jest. Fasolka nie robi Ci na złość  wchodząc  między zęby.
Przyjrzyj się  co się dzieje z twoim ciałem  jak mówisz przykre rzeczy a jak przyjemne.
Kiedy złościsz się, napinasz brzuch.
Ze skurczonym żołądkiem szybciej nabawisz się  refluksu niż  błogiego  trawienia.
A potem  gdy boli Cię  brzuch, tendencyjnie  zwalasz winę na Bogu  ducha winną fasolkę.

2.szanuj to co zjadasz czyli szykuj tyle jedzenia ile zjesz

Oczy jedzą.Gdy masz na talerzu wielką porcję a masz tendencję do szybkiego  jedzenia to nie zarejestrujesz, że  w pewnym momencie masz już dość konsumpcji.
Nakładaj małe porcje.Jedz wolniej.
A gdy  masz ochotę  na dokładkę odczekaj 5 minut.
Rozpoznasz czy to głód  czy złudzenie.

3.dbaj  o atmosferę

Jedzenie nie znosi gdy przebiegasz z nim z pokoju do pokoju, podjadasz  z ukrycia lub wisisz nad nim dzieląc  przestrzeń  z laptopem.
Jedzenie potrzebuje intymności i spokoju.
A w warunkach europejskich  także  stołu  i wygodnego krzesła.

4.skup się tylko na posiłku 

To wasz kwadrans akademicki.Żadnych telefonów, papierów  do uzupełniania  i kończenia makijażu.

5.odbieraj posiłek wszystkimi zmysłami

Uczta zmysłów  jest w twoim zasięgu. Wąchaj, oglądaj, dotykaj i smakuj rozkoszując się połączeniem twoich 5 zmysłów.
Eksperci zalecają  mlaskanie i siorbanie by zwiększyć  efekt odczuwania walorów  smakowych.

6.nie oczekuj od jedzenia więcej  niż  może  co dać

Jedzenie to budulec, energetyk.
Jeśli  oczekujesz by posiłek spowodował, że bedziesz szczuplejszy, silniejszy, wyższy czy bardziej gibki to trochę  za dużo chcesz.
Jeśli z głową  dobierzesz produkty to wzmocnią one  twoje starania i dążenia.
Wiesz jednak, że dieta to nie wszystko.
Abyś czuł się lepiej ze swym ciałem potrzebujesz zmian na wszystkich polach twego życia. Jedzenie to dodatek.Choć niewątpliwie bardzo ważny dodatek.

7.dziel się jedzeniem

Częstuj innych tym co gotujesz. Nieskonsumowanymi resztkami nakarm zwierzęta  lubię zostaw w pojemnikach po margarynie przy pergoli. W twoim otoczeniu są  tacy którzy  chętnie posilą się  tym co Tobie smakuje.

8. biesiaduj z innymi

Zapraszaj znajomych na wspólne  ucztowanie. Gotuj gromadnie  lub urządzaj przynoszone składowe.
Zauważ,że często delektujesz się  potrawami których nie musiałeś  przyrządzać.
A jeśli  biesiada jest u ciebie to przez tydzień  nie musisz gotować.
Poza tym w komunie, jedzenie zawsze smakuje  lepiej.

9.wypoczywaj

Jedzenie  zaprasza do zwolnienia tempa.
Trawienie lubi wylegiwać się na kanapie.
Nie martw się  trzecią  fałdķą boczną. Pół  godzinna sjesta zachęci cię  do czynnego działania.
Wszystko  ma swój  czas. Błogie leniuchowanie także.

10.odkrywaj i wzbogacaj  się o nowe doświadczenie  kulinarne.

Meksykańskie takosy czy włoskie pesto może  pieścić  twoje podniebienie.
Szukaj swoich smaków  w kuchni narodów. Wchodź poza granice.
Opowiadaj i wymieniaj się  doświadczeniem z innymi.

Pomimo różnic  kulturowych jedno  jest niezmienne.
Każdemu  człowiekowi  jedzenie potrzebne jest do życia.
Dlatego życzę  Ci SMACZNEGO DNIA☺

Beata Wasilewska